onsdag 16 mars 2011

Snabba müslibröd

Det här är en favorit som man kan variera i all oändlighet och som jag hittade i en Mersmakstidning 2005. Det är också ett ypperligt tillfälle att ta tillvara det sista ur müslipaketet, det där "dammet" som ingen vill ha. Så här går det till:
Blanda 2,5 dl mjölk, 50 gr margarin och 2 dl valfri müsli i en kastrull. Koka upp. Blanda i 1 msk honung och 2,5 dl kallt vatten. Se till att blandningen blir ca 40 grader och häll över i assistent. Blanda 5 dl vetemjöl, 1 tsk salt och 1 paket torrjäst i en skål och häll i müsliblandningen. Låt assistenten arbeta medan du häller i ytterligare vetemjöl (ca 6 dl) tills degen blir slät och smidig.
Låt jäsa i 30 min.
Forma småbröd ca 15-18 st, lägg på plåt och nagga dem. Låt jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i ca 10-12 min.
Smaken på müslin avgör vad det blir för smak på bröden och jag har testat med olika sorter, till och med när det varit torkade bär i, det blir jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar