söndag 6 mars 2011

Wahlbergs spänning

Bok
Jag erkänner villigt att jag ofta faller för bokomslag när jag köper böcker. Ofta skummar jag bara igenom baksidans text för att få ett hum om vad för sorts bok det är jag ska börja läsa. När det gäller Karin Wahlbergs kriminalromaner var det omslaget jag föll för. De är mycket snygga i sin enkelhet. Jag har "Hon som tittade in" och "Flickan med majblommorna" sedan tidigare och de har endast en färg och ett enkelt foto som har anknytning till bokens kriminalfall. Nu läser jag "Matthandlare Olssons död" och den är lite mer påkostad. Samma typsnitt men tre olika fält med olika foton i. Två av fotona är i flerfärgstryck och sedan är det blodstänk i relief. Rafflande.
Det jag gillar med romanerna är dels karaktärerna som är levande och trivsamma, dels sjukhusmiljön som är intressant att få en inblick i. Min enda erfarenhet av sjukhus är som patient och det gör att jag finner det spännande att gå lite bakom kulisserna så att säga. "Matthandlare Olssons död" letar sig dock utanför sjukhusets väggar och har helt andra miljöer, men är inte desto sämre för det. Jag är snart halvägs i boken och det är svårt att lägga ifrån sig den. Måste nog läsa lite till...får vila från baket idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar