fredag 11 mars 2011

Bullbak idag

Hemma med yngsta dottern och då vill vi baka bullar. Jag har ett gammalt recept som jag fått av min mor och det börjar med att man vispar 2 ägg och 1,5 dl socker. Smält 150 g smör och blanda i 5 dl mjölk i kastrullen. Häll sedan i ägg- och sockerblandningen i kastrullen och värm till ca 40 grader.
Blanda vetemjöl, 1 tsk salt och ett paket jäst i ett litermått. Häll den 40-gradiga vätskan i köksassistenten och sedan i med mjölblandningen. Fyll på med vetemjöl tills degen är smidig och inte kladdar på fingret.
Jäs i ca 1 timme till dubbel storlek.
Upp på bakbordet och kavla ut, smöra och sockra. Jag väljer att ha kanel, mycket kanel på mina och dottern väljer vaniljsocker, mycket vaniljsocker. Efter en halvtimmes jäsning, pensla med ägg och strö pärlsocker på. Sedan gräddar vi i ca 9 minuter i 225gradig ugn.
Voilá!


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar