torsdag 14 april 2011

Bästebrödet

Så kallas det här brödet och jag vet inte varför. Jag har klippt det ur en Mersmaktidning anno 2004 och det innehåller morötter. Ett bra sätt att bli av med morötter som inte går åt. I receptet ska man ha morotsjuice men jag använder lika gärna vatten.
Så här går det till:
Finriv 2 medelstora morötter. Smält 50 gr smör el margarin. Häll i 5 dl morotsjuice eller vatten och värm till ca 40 grader. Häll över i assistentbunken och tillsätt morotsrivet. Blanda ca 13 dl vetemjöl, 2 msk socker, 1,5 tsk salt och ett paket torrjäst. Häll mjölblandningen i vätskan och låt assistenten arbeta ihop en smidig deg. Låt jäsa i 30 min. Ta upp på bakbord och dela i ca 10 bitar som lägges på bakplåtspapper på plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min och sätt ugnen på 225 grader. Grädda tills de är gyllenbruna. Med morotsjuice blir de orangea i färgen, lite blekare med vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar