fredag 25 februari 2011

Surdeg och Isabel Allende

Jag har för avsikt att baka recept ur en bakbok som heter "Bröd för alla sinnen", utgiven på Gullers förlag. Det första kapitlet handlar om surdeg och för två dagar sedan påbörjade jag en surdeg enligt receptet "Lättgjord grundsurdeg". Dag 1 skulle man blanda 1 dl vatten (40 grader) med 1 dl grovt rågmjöl. Man kunde sedan välja att ha i 100 g rårivet äpple eller 1 msk honung eller 10 g jäst. Detta var alltså inte nödvändigt men jag valde honungen. Sedan fick det stå i ett par dagar och skulle då omröras. Det jag noterade var att den lilla klotten torkade på översidan. Idag, dag 3, har jag haft i 1 liter rågmjöl och 1 liter 40-gradigt vatten. Nu ska det stå i 1 dygn.

Jag läser just nu Isabel Allendes självbiografiska bok "Summan av dagarna". Det är fortsättningen på "Paula", som handlar om hennes dotters kamp och död i porfyri. Hon skriver riktat till dottern, som om hon skrev brev och det är lite rörigt ibland. Händelserna är inte alltid kronologiska. Jag har läst många av hennes andra böcker och det är nog tur, jag har fördragsamhet med "röran" och det är också intressant att läsa om hennes fattarskap, hur hon fått sina idéer och hur hon arbetar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar