söndag 27 februari 2011

Smaka!

Bak
Det blev två lite mindre limpor med kompakt innehåll. Gott med ost och marmelad till eftermiddagsteet. Att det var honung i kunde man dock inte skönja.

Idag är det då dags för nästa recept: "Surdegslimpor med rågkross och kummin". Här skulle man först koka 5 dl rågkross med 5½ dl vatten. Sedan i med lite smör och 8 dl vatten. 1½ dl surdeg, mörk sirap, salt, kummin och jäst. Det står inte om det ska vara mald eller hel kummin, men jag tar hel eftersom jag tycker det är godast. När det var dags att baka in rågsiktet inser jag att det är alldeles för mycket degvätska för att min köksmaskin ska klara av det. Min gamla Philips köksassistent anno 1992 kan bara ta 7,5 dl degvätska så det blir att knåda för hand. De 2,8 l rågsikten som enligt receptet ska arbetas i förslår inte långt och jag måste skarva med vetemjöl med fullkorn. Det är ett drygt arbete att knåda den kladdiga och stora degen och jag är helt slut i armarna, här behövs då inget gym!
Jag måste nu ta ställning till hur jag ska göra med surdegen, som nu antagit en onaturlig form. Den är stor, kletig och dessutom luktar den obeskrivligt illa. I receptet står att man kan förvara den i kylskåp i 1 vecka eller i frys ca 1 månad. Jag väljer att spara en del i kylskåpet, resten får nog åka i slasken.

Bok
Idag är barnen sjuka i influensa. Det blir en dag med vila och ljudboken "Mio min Mio" som läses av Astrid Lindgren, denna sagotant som flera generationer växt upp med och älskat så mycket. Dock måste jag säga att jag nu i vuxen ålder är lite mer kritisk till just denna "Mio min Mio". Den är helt enkelt lite för omständlig i språket, det är mycket upprepningar och omvägar till att komma framåt i handlingen. Jag vet inte säkert, men jag tror att det är ett tidigt verk och att boken låg till grund för "Bröderna Lejonhjärta" som ju är av en helt annan kaliber. Den och "Ronja rövardotter" är i särklass de bästa, mest spännande böckerna hon skrivit, enligt min mening. Emil är också en favorit som hela vår familj haft mycket glädje av, speciellt på långa bilresor.
Astrid Lindgren skrev ju också några ungdomsromaner och jag minns särskilt de tre böckerna om Kati, som jag och mina systrar läste när vi var unga. Det var trivsam läsning och dem rekommenderar jag gärna. Kati i Amerika och Kati i Italien hette två av dem, jag kommer inte ihåg den sista. Någon annan som gör det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar