lördag 26 februari 2011

Nästa dag

Surdegen har svällt till dubbel storlek över natten och nu är det dags att göra ett testbak på den. Jag väljer "Surdegslimpor med honung" ur "Bröd för alla sinnen". Det blir inte så stor deg, man ska bara ha 2 msk surdeg, honung, salt och 1/3 pkt jäst. Fingervarmt vatten och sedan en mjölblandning på rågsikt, grovt rågmjöl och vetemjöl. 5 minuter i köksmaskinen. Nu ska det jäsa i 1½ timme.

Denna gång använder jag mig av färskjäst, men i vanliga fall brukar jag alltid ta torrjäst. Det är smidigt för det är lång hållbarhet och man kan alltid ha det hemma. Till skillnad från färskjästen blandar man den i mjölet och tar något varmare degvätska, ca 40 grader.

Lästips
Är snart klar med Allendes bok och den blir bättre och bättre för vart kapitel. Hon är mycket öppenhjärtlig med sin familjs vedermödor och problem och delar verkligen med sig av dem. Intressant är också att läsa om inspelningen av "Andarnas hus", hur hon upplevde Jeromy Irons och Meryl Streep, som spelar huvudrollerna. "Andarnas hus" var den första av många böcker av Allende jag läst och jag har många av hennes böcker i min ägo. När jag nu tittar igenom samlingen och ska försöka hitta en favorit finner jag en ungdomsroman vid namn "Odjurens stad", som jag tyckte mycket om. Den kan jag rekommendera för den som är nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar