torsdag 7 juli 2011

Sommarläsning

Så här i sommartider är det underbart att läsa och jag vill gärna läsa tjocka böcker som räcker länge. I sommarstugan hittar jag ett loppisfynd på 523 sidor som heter "Claudia och Amy". Den är skriven av den brittiska författaren Elizabeth James.
Boken handlar om två kvinnor och utspelar sig mestadels under mellankrigstiden men också under 2:a världskriget och några år efteråt. Handlingen är förlagd till Berlin och det gör den intressant. Claudia är tyska och Amy är engelska som flyttar med sin man till Berlin och bosätter sig i Claudias barndomshem. De båda kvinnorna finner varann och en vänskap uppstår. Denna vänskap prövas mången gång och oupplösliga band knyts mellan dessa båda kvinnor.
Förutom att språket är lättillgängligt och intrigerna spännande slås jag av att tyskarna och då speciellt berlinarna hade en mycket tuff tid efter andra världskrigets slut. Staden var i det närmsta helt sönderbombad och fattigdomen var enorm. Dessutom kom en fruktansvärd vargavinter som gjorde att många människor frös ihjäl.
Berlin har alltid varit en favoritstad hos mig och den här boken får mig att ta första bästa plan dit för att uppleva staden igen. Kanske finns det någon restplats kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar